Logo

Vårt samfunnsansvar

Våre verdier: Ansvarlig – Enkelt – Innovativt

Vi er Norges ledende private helseforetak. Det forplikter og setter rammen for alt vi gjør – også når det gjelder vårt samfunnsansvar. Våre tjenester skal være enkelt og raskt tilgjengelige slik at pasienter får hjelp når de trenger det. Selv om vår hovedoppgave er å yte helsehjelp, er det ikke mindre viktig for oss å være en god og attraktiv arbeidsplass og etterlate et så lite klimaavtrykk som mulig. I tillegg har vi satt oss mål om å bidra til innovasjon og videreutvikling av norsk helsetjeneste, ved å finne nye måter å løse oppgavene på og å ta i bruk medisinsk nyvinning raskt.

Privat og offentlig – sammen om helse

I 2024 har vi hjulpet flere pasienter enn noensinne. Vi har hatt over 350.000 pasientbesøk og er nå over 950 medarbeidere. Det offentlige er bærebjelken i norsk helsetjeneste, men for å møte framtidens store behov for helsetjenester trenger vi å ta i bruk alle gode krefter, private som offentlige.

Aleris er mer enn et supplement til det offentlige. For at vi skal lykkes, må pasientene velge å komme til oss. Det gjør noe med oss som jobber i Aleris. Hver dag jobber vi for å strekke oss litt lengre for at våre pasienter skal oppleve medisinsk kvalitet og service utover det de forventer.

Digitale helsetjenester

Digitale løsninger er en av våre store satsinger for å gjøre vårt helsetilbud enda mer tilgjengelig for pasientene, uansett hvor i landet de bor og når de trenger og ønsker hjelp. Aleris tilbyr allmennlege, hudlege, barnelege, psykisk helsehjelp og fysioterapi gjennom vår heldigitale tjeneste Aleris Online. I 2024 har vi hatt en vekst i antall online-konsultasjoner på over 30 % sammenlignet med 2023. I tillegg har vi en sterk vekst i antall digifysiske konsultasjoner, dvs. at pasientene følges opp digitalt som ledd i et tradisjonelt pasientforløp.

Tilfredse pasienter og medarbeidere

I Aleris jobber vi systematisk med kvalitet. Vi er ISO-sertifisert og nasjonale kvalitetsregistre viser at vi leverer helsetjenester av høy kvalitet. Regelmessige målinger dokumenterer også at pasientene er svært fornøyde med behandlingen de får hos oss og opplever det som lett å komme i kontakt med Aleris.

Høy medarbeidertrivsel er helt avgjørende for at vi skal kunne levere gode pasientopplevelser og bærekraftige helsetjenester. Årets medarbeiderundersøkelse dokumenterer at vi har høy medarbeidertilfredshet, godt over de virksomhetene som vi sammenlignes med. Andelen som vil anbefale Aleris som arbeidsplass, ligger langt over snittet og tilbakemeldingene på arbeidsmiljø, lederskap og engasjement er svært gode.

I denne rapporten kan du lese mer om hvordan vi i Aleris utøver vårt samfunnsansvar som en naturlig og integrert del av vår virksomhet.

God lesning!