

Våre verdier: Ansvarlig – Enkelt – Innovativt
Vi er Norges ledende private helseforetak. Det forplikter og setter rammen for alt vi gjør – også når det gjelder vårt samfunnsansvar. Våre tjenester skal være enkelt og raskt tilgjengelige slik at pasienter får hjelp når de trenger det. Selv om vår hovedoppgave er å yte helsehjelp, er det ikke mindre viktig for oss å være en god og attraktiv arbeidsplass og etterlate et så lite klimaavtrykk som mulig. I tillegg har vi satt oss mål om å bidra til innovasjon og videreutvikling av norsk helsetjeneste, ved å finne nye måter å løse oppgavene på og å ta i bruk medisinsk nyvinning raskt.
Privat og offentlig – sammen om helse
I 2024 har vi hjulpet flere pasienter enn noensinne. Vi har hatt over 350.000 pasientbesøk og er nå over 950 medarbeidere. Det offentlige er bærebjelken i norsk helsetjeneste, men for å møte framtidens store behov for helsetjenester trenger vi å ta i bruk alle gode krefter, private som offentlige.
Aleris er mer enn et supplement til det offentlige. For at vi skal lykkes, må pasientene velge å komme til oss. Det gjør noe med oss som jobber i Aleris. Hver dag jobber vi for å strekke oss litt lengre for at våre pasienter skal oppleve medisinsk kvalitet og service utover det de forventer.
Digitale helsetjenester
Digitale løsninger er en av våre store satsinger for å gjøre vårt helsetilbud enda mer tilgjengelig for pasientene, uansett hvor i landet de bor og når de trenger og ønsker hjelp. Aleris tilbyr allmennlege, hudlege, barnelege, psykisk helsehjelp og fysioterapi gjennom vår heldigitale tjeneste Aleris Online. I 2024 har vi hatt en vekst i antall online-konsultasjoner på over 30 % sammenlignet med 2023. I tillegg har vi en sterk vekst i antall digifysiske konsultasjoner, dvs. at pasientene følges opp digitalt som ledd i et tradisjonelt pasientforløp.
Tilfredse pasienter og medarbeidere
I Aleris jobber vi systematisk med kvalitet. Vi er ISO-sertifisert og nasjonale kvalitetsregistre viser at vi leverer helsetjenester av høy kvalitet. Regelmessige målinger dokumenterer også at pasientene er svært fornøyde med behandlingen de får hos oss og opplever det som lett å komme i kontakt med Aleris.
Høy medarbeidertrivsel er helt avgjørende for at vi skal kunne levere gode pasientopplevelser og bærekraftige helsetjenester. Årets medarbeiderundersøkelse dokumenterer at vi har høy medarbeidertilfredshet, godt over de virksomhetene som vi sammenlignes med. Andelen som vil anbefale Aleris som arbeidsplass, ligger langt over snittet og tilbakemeldingene på arbeidsmiljø, lederskap og engasjement er svært gode.
I denne rapporten kan du lese mer om hvordan vi i Aleris utøver vårt samfunnsansvar som en naturlig og integrert del av vår virksomhet.
God lesning!
Anita Tunold
administrerende direktør
Aleris Norge
Fakta og høydepunkter
Fakta 2024
• 350.000 pasienter
• Over 1000 medarbeidere
• 1,8 mrd. i omsetning
• 13 sykehus og medisinske sentre
• Over 30 fagområder
Høydepunkter 2024
- Utvidet med om lag 110 leger og behandlere innen etablerte og nye helsetilbud
- Utvidet kapasiteten og tilgjengeligheten i Norges største byer
- Fortsatte satsingen innen mental helse, gynekologi, ortopedisk protesekirurgi og flere andre områder
- Åpnet nytt medisinsk senter i Trondheim
- Utvidet vår digitale tjeneste, Aleris Online, med timer hos allmennlege, hudlege, barnelege og psykiater
- Aleris Fertilitet hjalp en rekke par og enslige med å realisere drømmen om barn
- AI implementert som verktøy for å optimalisere valg av embryo
- Tok i bruk kunstig intelligens på flere fagområder for å sikre enda bedre diagnostikk og behandling
Samfunnsansvar i Aleris
Environmental Social Governance (ESG)
I Aleris har vi som mål å bidra til en bedre helsetjeneste. For den enkelte pasient og for samfunnet. Vi ønsker å skape bærekraftige helsetjenester som etterlater et så lite klimaavtrykk som mulig.
Aleris er tilsluttet UN Global Compact som er FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv og verdens største bedriftsinitiativ for bærekraft. FN har totalt 17 mål for bærekraft. I vårt arbeid med samfunnsansvar har vi valgt å prioritere de områdene hvor vi kan gjøre størst forskjell.
Ansvarlig samfunnsaktør
• Vi har som mål å bidra til en bedre helsetjeneste – for pasienter og samfunnet
• Behandling på offentlige avtaler hos oss er god samfunnsøkonomi og bidrar til at folk får raskere hjelp
• Vi utvikler nye, kunnskapsbaserte behandlingsmetoder
• Vi utvikler digitale løsninger som øker tilgjengeligheten for pasientene
• Vi snur oss raskt rundt og hjelper det offentlige der det oppstår behov
• Vi skaper arenaer for læring og bidrar til utdanning av helsepersonell
• Våre behandlere tilbyr konsultasjoner på mer enn 30 språk
Ansvarlig arbeidsgiver
• Likestilling og mangfold bidrar til kreativitet og er en forutsetning for å nå våre mål
• Vi er opptatt av at alle skal ha like muligheter og bruker derfor alltid kompetanse som rekrutterings- og utvelgelseskriterium
• Vi tilrettelegger for fleksible arbeidsløsninger når det er hensiktsmessig
• Vi skal ha et trygt arbeidsmiljø der vi forebygger arbeidsskader, sykdom og fravær
• Aleris skal være fri for mobbing, krenkelser og trusler
Ansvarlig leverandør
• Våre CO2-utslipp kommer primært fra kjøp av varer og tjenester, sekundært fra strømforbruk som kreves for å drive moderne sykehus.
• Vi bidrar til gjenbruk og lavere forbruk av engangsartikler og har hele tiden som mål å redusere vårt energiforbruk
• Vi tenker bærekraft ved innkjøp og bruker miljøvennlige produkter når det er mulig
• Vi forlenger levetiden på utstyr gjennom systematisk oppfølging og vedlikehold
Ansvarlig arbeidsgiver
Å være en ansvarlig arbeidsgiver betyr at vi skal være en inkluderende arbeidsplass med gode betingelser for et meningsfullt og godt arbeidsliv. Vi skal sørge for et sikkert og trygt arbeidsmiljø hvor det er godt å være medarbeider. Vårt arbeid tar bl.a. utgangspunkt i FNs bærekraftsmål 5 og 8.
FNs bærekraftsmål 5: Likestilling mellom kjønnene
Vi fremmer likestilling og mangfold
Likestilling, mangfold og inkludering på arbeidsplassen er en forutsetning for at vi skal kunne nå våre mål. I Aleris gir vi alltid jobben til den best kvalifiserte og bidrar til likestilling og mangfold gjennom å skape like muligheter for alle. Likestilling og mangfold bidrar til å skape en god arbeidsplass og en sunn bedriftskultur som gir de beste forutsetningene for høy faglig standard, kvalitet i alle ledd, inspirerende ledere, utviklingsmuligheter og nytenkning.
Hvert år måler vi i hvilken grad vi lykkes med å skape en inkluderende arbeidsplass med like muligheter. Det er en av våre nøkkelindikatorer (KPI). I 2024 sier 97 % av våre medarbeidere at de opplever at Aleris har et inkluderende arbeidsmiljø med like muligheter for alle uavhengig av kjønn, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk, religion eller livssyn, seksuell orientering, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse eller nedsatt funksjonsevne.
FNs bærekraftsmål 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst
Høy medarbeidertrivsel
Vi gjennomfører årlige medarbeiderundersøkelser. Tilbakemeldingene er svært gode: I 2024 oppgir 99 % av medarbeiderne at de ser på arbeidet sitt som viktig og meningsfullt, 98 % er motiverte i sitt daglige arbeid og 98 % oppgir at de trives. Medarbeiderundersøkelsen viser også et stort medarbeiderengasjement og trivsel, godt over snittet i virksomhetene som vi sammenlignes med.
Trygt og sikkert arbeidsmiljø
Med utgangspunkt i medarbeiderundersøkelser, utviklingssamtaler, lederskap, vernetjenesten og Arbeidsmiljøutvalget jobber vi kontinuerlig for å sikre en inkluderende bedriftskultur hvor alle føler tilhørighet og ikke opplever forskjellsbehandling. Vi jobber for et sikkert og trygt arbeidsmiljø med forebygging av arbeidsskader, sykdom og fravær. Ingen medarbeidere skal risikere å få fysiske skader eller psykiske lidelser på arbeidsplassen. Avvik registreres og følges opp i vårt avviksregister og er en viktig del av vårt kvalitetssystem som sikrer kontinuerlig forbedring.
Vi har null-toleranse overfor alle former for krenkende atferd og skal være en arbeidsplass hvor vi møter hverandre med gjensidig respekt. I Aleris har vi derfor et system hvor alle medarbeiderne kan varsle anonymt om kritikkverdige forhold som krenkende atferd, trakassering, misforhold eller uregelmessigheter.
Ansvarlig leverandør
Å være en ansvarlig leverandør betyr at vi jobber for å minimere vårt klima- og miljøavtrykk. Vi ønsker å bevare og respektere naturens ressurser og gjøre bærekraftige innkjøp. Vårt arbeid tar bl.a. utgangspunkt i FNs bærekraftsmål 12 og 13.
FNs bærekraftsmål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Resirkulering, kildesortering og ansvarlig forbruk
Vi er opptatt av resirkulering og reduksjon av skadelige innholdsstoffer, jobber for å minimere bruken av engangsartikler og legger vekt på kildesortering av avfall i alle ledd. Vi effektiviserer også innkjøpsprosesser for å redusere varetransport.
FNs bærekraftsmål 13: Stoppe klimaendringene
Redusere C02-utslipp
Vi tilstreber at bygningene vi driver vår virksomhet i lever opp til høye standarder for bærekraft og tar i bruk klimavennlige materialer og gjenbruk ved ombygging.
Våre C02-utslipp stammer primært fra kjøp av varer og tjenester, sekundært fra strøm- og varmeforbruk knyttet til å drive moderne sykehus med avansert teknologi.
For å redusere utslipp fra varer og tjenester har vi tydelige miljøkrav i anbudsdokumenter og i erklæringen alle våre leverandører må skrive under på. Vi følger regelmessig opp våre leverandører gjennom spørreskjema, informasjonsinnhenting, leverandørrevisjoner og forretningsrevisjoner hvor vi også diskuterer felles miljøtiltak. I tillegg sørger vi for service og vedlikehold av utstyrsparken for å øke levetiden og minske behovet for nye kjøp. Når det gjelder strøm- og varmeforbruk ser vi hele tiden på hvordan vi kan redusere forbruket av elektrisitet, varme og brennstoff, eksempelvis gjennom bruk av digitale hjelpemidler og sensorstyring.
Aleris har toppkarakter i ISO-sertifisering
I årets ISO-resertifisering fikk vi ingen avvik på fokusområdene og totalt sett karakter 4 av 5. Tre mindre avvik og noen observasjoner var verdifulle innspill til oss om hva vi skal gjøre enda bedre!
Vår miljøpolitikk
Aleris skal:
• Tilstrebe en mest mulig miljøvennlig drift
• Beskytte miljøet gjennom å redusere våre klimautslipp og redusere vårt ressursforbruk ved mest mulig bruk av miljømerkede produkter
• Sikre at vår drift er i samsvar med lovkrav og andre krav av betydning for vår påvirkning på miljøet
• Stimulere til økt miljøbevissthet på alle nivåer i organisasjonen gjennom hensiktsmessige prosedyrer, opplæring og informasjon
• Sette mål og delmål for miljøarbeidet som tar utgangspunkt i områder hvor vi kan gjøre størst forskjell og det lar seg gjøre innenfor rammen av moderne og trygg sykehusdrift
• Evaluere miljøledelsessystemet og miljømålene med regelmessige intervaller med målsetting om å forbedre våre systemer og miljøprestasjoner
Våre miljømål 2025-2027
• Strømforbruket i forhold til omsetning skal reduseres med 5% årlig.
• Innkjøp av forbruksmateriell i forhold til omsetning skal reduseres med 5% årlig.
• Andelen miljøsertifisert medisinsk forbruksmateriell som kjøpes inn, skal økes med 5% årlig.
• Alle kjemikaliene merket «Helsefare» og «Miljøfare» skal til en hver tid være risikovurdert i Eco online.
• Forbruk av papir skal reduseres med 10% årlig.
• Andel digitale konsultasjoner (video/chat/telefon) skal økes med 10% årlig.
• 75% av våre leverandører (forbruk over 1 million) skal gjennomgå vår ESG-undersøkelse
Ansvarlig samfunnsaktør
Å være en ansvarlig samfunnsaktør innebærer at vi bidrar til utviklingen av den norske helsetjenesten og til rask behandling av høy kvalitet for pasienter som trenger vår hjelp. Vårt arbeid tar bl.a. utgangspunkt i FNs bærekraftsmål 3 og 4.
FNs bærekraftsmål 3: God helse og livskvalitet
Vi tar ansvar for helse i Norge
I Aleris ønsker vi å bidra til en bedre helsetjeneste. For den enkelte pasient og for samfunnet. Vi skal levere helsetjenester av høy medisinsk kvalitet – og skal møte pasienter på en måte som gjør at de opplever seg sett og ivaretatt. Vi har som mål at minimum 90 % av våre pasienter skal ønske å anbefale oss til andre.
Samarbeider med den offentlige helsetjenesten
Aleris utreder og behandler pasienter på vegne av det offentlige, for eksempel innen fagområdene ortopedi, kardiologi, urologi, gastrokirurgi, øre-nese-hals og plastikkirurgi. Pasienter betaler kun egenandel som ved et offentlig sykehus. Vi har imidlertid kapasitet til å gjøre mere og bidrar gjerne i enda større grad til raskere utredning og behandling av pasienter i offentlig behandlingskø.
Tilbyr innovative digitale løsninger
Behovet for helsetjenester vil fortsette å vokse, mens tilgangen på arbeidskraft vil bli mindre pga. demografiske endringer. Derfor jobber vi hele tiden med å utvikle digitale løsninger som verdsettes av pasienter og oppdragsgivere i form av å øke tilgjengeligheten – som også muliggjør at vi kan skape mere helsetjenester for de samme ressursene. Utvikling av gode digitale løsninger gjør også arbeidshverdagen enklere for våre medarbeidere som igjen bidrar til at de kan hjelpe enda flere.
I 2024 utvidet vi vår digitale medisinske tjeneste, Aleris Online, til også å inkludere konsultasjon med barnelege, hudlege og psykiater. I Mitt Aleris-appen, har pasienter oversikt over sine timeavtaler og viktig informasjon knyttet til timene. De kan selv bestille og endre timer, lese og signere kontrakt for operasjon, fylle ut opplysningsskjemaer før konsultasjon og hente fakturaer uten å gå på kompromiss med kvalitet eller datasikkerhet.
Vi opplever stor vekst innen vårt digitale tjenestetilbud, både når det gjelder kontroller hos våre spesialister etter behandling og ved behov for hjelp fra lege, psykolog eller fysioterapeut.
75 % av våre pasienter registrerer selv sin ankomst til timen når de mottar SMS på sin mobiltelefon. Nødvendige helseopplysninger har de fylt ut og sendt inn i forkant av timen slik at både pasient og behandler er godt forberedt før konsultasjonen starter. Etter timen betaler pasientene enkelt med Vipps eller kort med egen mobiltelefon.
Høy faglig kvalitet og rapportering til kvalitetsregistre
Aleris rapporterer på linje med de offentlige sykehusene, til alle relevante nasjonale kvalitetsregistre. Registrene, som ligger åpent tilgjengelig, viser at vi leverer helsetjenester av høy kvalitet.
Vi overvåker også vår pasientsikkerhet gjennom avviksrapportering og gjennomfører løpende interne revisjoner for å sikre at vi tar læring av feil og avvik. Vi revideres også årlig av Det norske Veritas for våre ISO- sertifiseringer: ISO: 9001 Kvalitet og ISO: 14001 Miljø.
Vi har svært fornøyde pasienter
Vi følger systematisk hvordan pasienter vurderer oss, blant annet gjennom HappyOrNot-terminaler. Med et enkelt klikk gir pasientene tilbakemelding om hvordan de opplevde besøket på Aleris. Det gjør det mulig for oss å foreta raske korrigeringer. For 2024 samlet sett oppgir over 95 % av våre pasienter at de er tilfredse med besøket og anbefaler oss til andre.
I tillegg foretar vi kontinuerlig en mere detaljert undersøkelse av pasienttilfredsheten via Questback, både rett etter operasjon og 6 måneder senere. Spørsmålene dekker alle aspekter av kvaliteten. Også her oppnår vi meget høy grad av tilfredshet.
Jobber aktivt med planlegging og jobbglidning
Når etterspørselen etter helsepersonell er høy og vil fortsette å stige på grunn av demografiske endringer, må vi tenke nytt og bruke ressursene på en klok måte. I Aleris jobber vi derfor aktivt med produksjonsplanlegging og jobbglidning.
FNs bærekraftsmål 4: God utdanning
Vi bidrar til utdanning av helsepersonell
Vi avlaster det offentlige også innen utdanning av helsepersonell. Her bidrar vi gjerne i større grad hvis vi får muligheten til det. I 2024 har vi bidratt til legespesialistutdanningen i Nord-Norge innen barneanestesi, ortopedi, plastikkirurgi og øre-nese-hals. Vi har også sykepleiere som hospiterer hos oss som ledd i den obligatoriske utdanningen.
Alerisfondet støtter pasientrettet innovasjon, forskning og utviklingsarbeid. Gjennom Alerisfondet kan medarbeidere søke støtte til forskning og utvikling som kan bidra til pasientnær innovasjon. I 2024 fikk ortoped Jørgen Jebens Nordskar støtte til en studie som ser på om valg av kneprotese virker inn på hvordan pasienter får det etter en operasjon. Fysioterapeut Arne Herrem fikk midler til en studie som sammenligner digital fysioterapi-rehabilitering, gjennom Aleris Online, med standard fysikalsk behandling.
Aleris i samfunnsdebatten
Vi ønsker å bidra til en faktabasert helsedebatt om spørsmål av stor betydning for samfunnet og folk flest. Vi deltar derfor aktivt i helsedebatten.
Les aktuelle saker her: Aleris i samfunnsdebatten