Denne uken får befolkningen i nord både nytt sykehus og medisinsk senter!
- Vi vil med denne storsatsingen bidra til at befolkningen i nord får et bredt og godt helsetilbud, sier administrerende direktør i Aleris, Anita Tunold. - Vi behandler pasienter på vegne av Helse Nord, men er også et privat alternativ til dem som trenger det.
Når dørene til det nye og topp moderne sykehuset og medisinske senteret på Kræmer Brygge i Tromsø åpner, vil nye Aleris Tromsø med sine rundt 60 medarbeidere og det store nettverket av legespesialister i hele landet, ha kapasitet til å behandle om lag 60 000 pasienter i året.
Sykehuset vil tilby et bredt spekter av medisinske tjenester, om allmennmedisin, gynekologi, kardiologi, øre-nese-hals, plastikkirurgi og ortopedi. I Tromsø vil Aleris hovedsakelig gjennomføre dagkirurgi, men sykehuset kan også tilby mulighet for overnatting etter større operasjoner.
- Vi gleder oss til å ønske nye og gamle pasienter fra hele regionen velkomne! Nytt sykehus og medisinsk senter tilrettelagt for å drive moderne medisinsk behandling, er også noe som blir høyt verdsatt av våre medarbeidere. Det skal bli godt å jobbe her – og komme hit som pasient! sier Aleris-direktøren.
Bidrag til vår felles helsetjeneste
Det er rekordlange ventetider i spesialisthelsetjenesten hele landet.
- Helse Nord skal ha honnør for å sette befolkningens behov først gjennom å inngå offentlige avtaler slik at Aleris’ kapasitet og kompetanse kan bidra direkte inn den offentlige helsetjenesten, tilpasset landsdelens behov, sier Aleris-direktøren.
Hun påpeker at Helse Nords grep også er smart bruk av fellesskapets midler.
- Vår drift er svært kostnadseffektiv, slik at vi kan utføre mange tjenester med høy kvalitet og til en lavere kostnad enn de offentlige sykehusene. Nasjonale kvalitetsregistre viser at vi i Aleris kan levere tjenester på høyde med universitetssykehusene, og effektiviteten vår er finslipt gjennom mange år, sier Tunold.
Et privat alternativ
Som privat helseforetak, vil Aleris i Tromsø også være et privat supplement til den offentlige helsetjenesten. Aleris har ikke ventetid, og pasientene trenger ikke henvisning for å få behandling.
- I Aleris ønsker vi også å være et privat alternativ for dem som trenger det. Vi har tro på at mangfold i tjenestetilbydere bidrar til innovasjon og bedre helsetjenester. Det at vi må fortjene hver eneste pasient gjør at vi ikke kan tilby noe annet enn det ypperste av medisinsk kvalitet og service, avrunder Tunold.
4. desember 2023
Kontakt: Kommunikasjonsdirektør Gro Bogen Nilsen, mob. 992 95 715